July 3, 2011

Bersih 2.0

Aku tak ada niat nak bantah, atau sokong kempen "Bersih 2.0" ni. Aku bukan tak suka orang-orang yang buat kerja macam ni. Aku tak ada tujuan pun nak tulis entri berunsur politik ni. Jujur aku cakap, aku tak berapa nak suka benda benda yang berkaitan politik ni. Bukan sebab aku malas nak masuk campur, tapi politik ni benda berat, bukan benda main main.

Tapi sejak riot dekat Mesir 25 Januari 2011, aku dah naik muak dengan benda benda riot ni. Aku tahu perasaan memberontak dan membantah ni memang semua orang ada. Aku sendiri pun ada. Tapi tengok riot dekat negara orang pun dah cukup aku rasa. Apa beza aku stay Mesir atau balik Malaysia kalau dua dua tempat pun tak habis nak riot, nak kempen, nak itu ini itu ini?

Memang tujuan Bersih 2.0 ni hanya untuk "menyampaikan pesanan" kepada semua rakyat Malaysia. Tapi kau orang pun tahu dan sedar, orang Malaysia ni bukan boleh main main. Silap sikit, jadi silap besar. Terlanggar bahu, penumbuk melayang. Salah ayat, gigi hilang. Mamat A nak itu, mamat B suruh langkah mayat dia dulu. Melayu Cina India pun sama. Kalau dah masuk bab yang menimbulkan rasa tak puas hati, ending semua sama. 

Perhimpunan Bersih 2.0 belum start lagi, tapi dah bersepah orang yang konon bersemangat waja tulis itu ini dekat blog, status facebook, twitter, wordpress dan semua laman internet yang ada ruang yang boleh tulis. Bersepah. Benda ni sepatutnya tak radikal, tapi dari apa yang aku baca, memang ada gaya radikal yang otai otai punya. Bukan radikal biasa biasa.

Tak boleh ke Melayu Cina India lepak ramai ramai dekat mamak satu table, order milo tarik ke, teh panas ke, bandung ke, sirap limau ke, apa ke. Order shisha sepuluh balang, borak borak gurau gurau gelak gelak. Pergi stadium ke sokong komuniti bola sepak Malaysia. Mana tahu boleh layak masuk world cup? Jangan time dah layak baru nak mengaku kau tu penyokong kuat komuniti bola sepak Malaysia.

No comments:

Post a Comment