April 9, 2011

Muak. Benci. Menyampah. Sakit hati.

Banyak perasaan yang bermain dalam kepala otak bila aku tengok keadaan diri aku di cermin lepas bangun dari tidur 15 jam. Ini bukan tidur jenis biasa. Ini tidur yang tak ingat dunia. Tidur yang bakal memusnahkan hidup aku sendiri.

Aku taktau kenapa berat badan aku ini nak bangun bila dikejut orang. Aku taktau kenapa pekak jadinya telinga aku bila diceramah orang. Aku juga taktau kenapa hilangnya semangat aku secara tiba-tiba. Mungkin aku dah tergolong dalam golongan orang tak guna. Mungkin sepuluh tahun lagi, aku akan merintih nasib di tepi jalan. Mungkin masa itu baru aku sedar betapa besarnya peluang yang aku dapat ini.

Aku suka cakap orang tua ; sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna. Setakat suka, tapi tak dipraktikkan. Itu bodoh namanya kan? Tapi tak apa, ustaz kata, berniat baik dah dapat pahala. Jadi aku berniat sekali lagi, aku tak akan ponteng practical histologi yang sangat aku benci. Kawan, terima kasih. Itu sahaja aku mampu ucapkan, itupun di blog. Bukan dari mulut sendiri. Maaf tentang itu.

Orang buta mata tapi tak buta hati.

1 comment: